Tel. 505 301 788, e-mail: , adres: Kraków, ul. Liściasta 6, godz. Pn-Pt 7:00-17:00

Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze „Morza i oceany”

05-07.07.2021r.

I.
1. Opowieść ruchowa według M. Markowskiej

Na plaży
Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, po którym latają latawce. (Dzieci biegają po sali w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznoszą ramiona do góry).
Teraz opadają na dół. (Wyciągają ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dzieci siadają skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca.
Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywa się do lotu. (dzieci powoli podnoszą się do stania i kontynuują bieg po sali).
Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze.
Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając woda ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leżą tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzą, przez przetoczenie, do leżenia przodem). Leżąc, wsłuchujemy się w szum fal.

2. Tablica demonstracyjna z wizerunkiem morza.
Pytania do tablicy:
- co można robić nad morzem?
- czy byliście kiedyś nad morzem? (N. wyjaśnia, że nasze morze nazywa się Bałtyk)

3. Ćwiczenia logopedyczne „Statki”

- szum morza (Dzieci naśladują szum fal: szszszuuuu…szszszuuuu…szszszuuuuu….)
- rybki (otwieranie i zamykanie ściśniętych ust oraz płetw – machanie palcami, ręce zgięte w łokciach i przylegające do ciała).

(punkty z obszarów z podstawy programowej: I5, IV5, IV2, IV5, I5, IV5)


II.
1. Słuchanie wiersza E. Śieżkowskiej – Bielak „Skarby znad morza”.
(punkty z obszarów z podstawy programowej: I5, IV5, IV2)

Nad morzem szumiącym,
Na plaży, wśród fal
Znalazłam muszelkę
I było mi żal.

Leżała na brzegu,
Bielutka, niewielka,
Szumiała o morzu
Samotna muszelka.

Nad morzem szumiącym,
Na piasku, wśród fal
Znalazłam bursztynek,
Co zna morską dal.

Złocisty bursztynek
Jak promyk słoneczka
Przypomni wesołą,
Plażową wycieczkę (…).

Pytania do wiersza:
- Co można znaleźć nad morzem? (kawałki bursztynu, muszelki)
- Czy zbieraliście kiedyś muszelki?

2. Rozmowa na temat muszelek, Pokazanie prawdziwych okazów muszli – porównywanie ich wielkości, przeliczanie muszelek, ile jest dużych, ile małych.

3. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Co robimy nad morzem?”
(Chętne dziecko naśladuje czynność. Zadaniem pozostałych dzieci jest nazwanie czynności, Po odgadnięciu pokazuje następna osoba. N. może podpowiadać dzieciom, co warto pokazać np. opalanie się, pływanie, zbieranie muszelek, budowanie zamków z piasku, spacer pod parasolem, granie w piłkę).
(punkty z obszarów z podstawy programowej: I5, IV5, IV2, IV5, I5, IV5)


III.

1. Zdjęcia statków

N. opowiada dzieciom o statkach pasażerskich, okrętach, kutrach rybackich (czym się różnią, jakie są ich zadania). Pokazuje odpowiednie zdjęcia. Potem zadaje pytania – sprawdza, czy dzieci zrozumiały podane informacje).

2. Zabawa ruchowa „Wyruszamy na wakacje” (nagranie melodii w różnym tempie).

N. odtwarza muzykę w różnym tempie: szybkim, umiarkowanym i wolnym. Słysząc nagrania melodii w szybkim tempie, dzieci naśladują lot samolotem – rozkładają ręce na boki i na palcach poruszają się swobodnie po Sali. Słysząc nagranie melodii w tempie umiarkowanym, naśladują jazdę samochodem – ruchami imitują kręcenie kierownicą. Słysząc nagranie melodii w wolnym tempie, naśladują płyniecie łódką - siadają na dywanie, rękami wykonują ruchy odgarniania wody wiosłem).

3. Praca plastyczno – techniczna

*Młodsze dzieci kolorują obrazek rybki
* Starsze dzieci przy pomocy nauczyciela, próbują wykonać łódkę z origami (https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0) – wykonane łódki dzieci mogą puszczać w misce z woda, albo zabrać do domu

(punkty z obszarów z podstawy programowej: I5, IV5, IV2, IV5, I5, IV5)

IV.

1. Zagadki o morzu

Rozwiązywanie zagadek, *czytanie globalne - Nauczyciel zawiesza na tablicy odpowiedzi zagadek. Czyta treść zagadki, a dzieci próbują znaleźć odpowiedź na tablicy.

Może być niebieskie, szare lub zielone.
Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.
Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,
jego małe fale stopy ich całują.( morze)
Gdy do ucha ją przyłożę,
morza szum powróci do mnie.
W tej skorupce małe morze
lato może nam przypomnieć. (muszelka)

Można na niej się opalać,
zamki z piasku też budować.
Gdy się znudzi, można z mamą
brzegiem morza spacerować. (plaża)

Świecę mocno dzionek cały,
żeby wszystkim ciepło dać.
By zobaczyć, jak przychodzę,
trzeba bardzo wcześnie wstać. (słońce)

Zbierane na plaży
brązowe kamyki.
Pięknie zdobią nam pierścionki
albo naszyjniki. (bursztyny)

Jest lekkie, okrągłe
i do nadmuchania.
Przyda się każdemu
w nauce pływania.
(koło ratunkowe)

 

Na każdej lśni srebrna łuska.
Blisko nich możesz się pluskać.
Ale pogadać nie sposób,
bo chyba nie mają głosu
(ryba)

 

Nie jest rybą,
lecz jak ryba pływa.
Gdy się ma osiem ramion,
to całkiem łatwe bywa.
(ośmiornica)

(* dalsze zagadki - https://www.youtube.com/watch?v=Zfkr2FCebQc)
Nauczyciel zwraca dzieciom uwagę, ze nie wszystkie morskie stworzenia występujące w zagadkach, można spotkać w morzu Bałtyckim.

2. Praca plastyczna

Dzieci wykonują na niebieskich kartkach swoje morze wraz z ich mieszkańcami, piaskiem, wodorostami, itd.
Prace można wykonać na jednej duże kartce grupowo, albo z podziałem na grupy.

(punkty z obszarów z podstawy programowej: I5, IV5, IV2, IV5, I5, IV5)

V

1. „Uwaga na piranie!” – zabawa ruchowa
Nauczyciel układa tor z kolorowych szarf, udających kamienie. Dzieci muszą przejść na koniec toru w taki sposób, aby stawać tylko na kamieniach i nie wpaść do wody.


*. „Panie Rekinie, czy możemy przepłynąć przez morze?!” – zabawa ruchowa
Nauczyciel wyznacza linami dwa brzegi morza. Wybrane dziecko stoi w morzu i jest rekinem. Pozostałe dzieci znajdują się na jednym brzegu i pytają: „Panie rekinie, czy możemy przepłynąć przez morze?!”. Rekin odpowiada: „Tak, jeśli macie coś w kolorze...” i tu wymienia kolor, albo „Tak, jeśli umiecie zrobić pajacyki, udawać kota, itd.”
Osoby, które taki kolor mają i które umieją wykonać polecenie, mogą spokojnie przejść na drugi brzeg. „Rekin wybiera następną osobę, która zostaje „nowym rekinem”.

2. Rozmowa kierowana z dziećmi na temat zachowania bezpieczeństwa nad morzem – bezpieczeństwa w wodzie, nie oddalaniu się od rodziców, smarowaniu ciała kremem, noszeniu czapki na głowie.

3. Zabawa relaksacyjna (dzieci łącza się w pary, siadają jeden przed drugim)

Wielkie morze jest dzisiaj bardzo spokojne.
Wiatr lekko dotyka morza. (dzieci lekko dotykają pleców partnera czubkami palców, przesuwając je po nich).

Spójrzcie co robi z falami.
Wiatr budzi fale. (Czubkami palców dotykają pleców partnera).

Zaczyna się ich taniec.
Spójrzcie, jedna z fal bardzo się cieszy,
Wesoło tańczy na morzu. (Czubkami palców wykonują delikatne, lekkie ruchy).

Fika koziołki bez wytchnienia,
a wiatr dzielnie jej pomaga. (Uderzają palcami o plecy, na zmianę, szybko i powoli).

Słońce oświetla morze. (Kładą całe dłonie na plecach).

Mała fala już nie tańczy.
Słońce się chowa. (Zdejmują ręce z pleców).

4. Łowienie rybek.

Nauczyciel nalewa wody do miski. Dzieci otrzymują wędkę i łowią zabawkowe rybki znajdujące się w misce.

(punkty z obszarów z podstawy programowej: I5, IV5, IV2, IV5, I5, IV5)

 

 

 

 

 

 

 

Początek strony